spacer spacer
arrow Leven
Leven|Werk|Activiteiten|Over Peter|Links|Home
   

Peter Engelen  (geb. Tilburg 1962)

Van 1985 t/m 1988 studeerde Peter Engelen aan de Faculteit van Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Utrecht.  Pas daarna heeft Peter voor beeldende kunst gekozen.  Van 1988 t/m 1990 studeerde hij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en van 1990 t/m 1991 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.  Hij kreeg onderricht in het portretboetseren van Christina Nijland (geb. 1937) en kwam via haar in contact met het werk van Theresia van der Pant (geb. 1924).  De werkwijze van Peter Engelen heeft de meest treffende overeenkomst met die van Theresia: leer goed te observeren om daarna een eenvoudige weergave te maken enkel vanuit het geheugen.  Tot op heden zijn Theresia haar beelden een grote inspiratiebron voor Peter z'n werk.  Peter Engelen is een van de weinigen heden ten dage, die het vakmanschap en de onontbeerlijke kennis van de anatomie van het dier zo beheerst.  Daarin sluit hij aan bij de eeuwenoude traditie van de Nederlandse beeldhouwkunst, waarin Theresia van der Pant, Charlotte van Pallandt (1898-1997) en anderen hem voorgingen.

Na het VWO werkte Engelen enige jaren als paardentrainer.  Tijdens zijn studie Rechten in Utrecht was hij ook actief in de paardensport, met als zwaartepunt dressuur en training van renpaarden.  In de stallen tijdens het werken met paarden, maar ook in het Safaripark waar hij vroeger veel kwam en in de dierentuin waar hij in Engeland tegenover woonde, heeft Engelen zich de beeldtaal van de dieren eigen gemaakt door hen te schetsen en te boetseren.

Paarden, roofvogels en katachtigen komen het meest terug in zijn werk.  Prachtig weet hij de elegantie en kracht te verbeelden van een paardenhoofd met de hals in de krul, de spanning in rust van een drinkende tijger of de concentratie van een roofvogel vlak voor het moment van uitvliegen.

De bronzen dierbeelden die Peter maakt getuigen van een uitermate goede beheersing van de structuur van het dier.  Zij doen ons nadenken over het moderne leven en roepen een geheim verlangen op.